Khalifa Fund signs MoU with Zambia to support enterprise development with AED55 mn

0
248
 أبوظبي في 25 يناير/ وام/ وقع " صندوق خليفة لتطوير المشاريع" ووزارة تطوير المشاريع الصغيرة والمتوسطة في جمهورية زامبيا مذكرة تفاهم بهدف دعم قطاع الشركات الصغيرة والمتوسطة في زامبيا بمبلغ 55 مليون درهم. وقع المذكرة بحضور معالي الشيخ شخبوط بن نهيان آل نهيان وزير دولة .. ـ كل من سعادة علياء المزروعي الرئيس التنفيذي في صندوق خليفة ومعالي ستانلي كاكوبو وزير الخارجية والتعاون الدولي في جمهورية زامبيا.  ويهدف هذا التعاون إلى تعزيز ثقافة ريادة الأعمال وإقامة مشاريع وفرص عمل جديدة وتمكين فئة الشباب والمرأة، وذلك للمساعدة على بناء اقتصاد قوي في زامبيا. وتسهم مذكرة التفاهم في تمويل مشروعات مستدامة متنوعة، إضافة إلى إيجاد فرص عمل للشباب والمرأة في زامبيا. وقالت سعادة علياء المزروعي إن المذكرة تجسد أهمية العلاقات التي تجمع دولة الإمارات وزامبيا بجانب مساعي صندوق خليفة لتعزيز ثقافة ريادة الأعمال وتشجيع الشركات الناشئة والصغيرة والمتوسطة المبتكرة على النهوض والتوسع بوتيرة أسرع في زامبيا وتمكين الشباب والمرأة عن طريق توفير الفرص والوظائف المناسبة وبصورة عامة تسهيل عملية نمو المشروعات الصغيرة والمتوسطة من خلال الاستثمارات المناسبة لرأس المال.     من جانبه عبر معالي ستانلي كاكوبو وزير الخارجية والتعاون الدولي عن شكره وتقديره للدعم الذي يقدمه صندوق خليفة والذي يتيح إمكانية تطوير الاقتصاد والمجتمع في زامبيا ونموهما ، مؤكداً ما يربط البلدين من علاقات متميزة متينة.      وأضاف معاليه:" أننا نركز بشدة على تنمية الاقتصاد الزامبي وبفضل الدعم الذي يقدمه صندوق خليفة سنتمكن من الاقتراب خطوة أخرى نحو تحقيق تلك الرؤية .. مشيراً إلى أن هذه المنحة ستمكن الوزارة من تقديم الدعم المناسب إلى الشركات المعنية بالابتكار والساعية إلى تحقيق رسالتها..بجانب تقديم الدعم إلى مزيد من فئة الشباب والسيدات لكي يتمكنوا من المضي قدما في مشاريعهم وأداء دورهم في نقل زامبيا نحو الأفضل ".  

Khalifa Fund for Enterprise Development has signed a Memorandum of Understanding (MoU) with the Ministry of Small and Medium Enterprise Development, Zambia.

As per the MoU, Khalifa Fund will provide US$15 million (equivalent to AED55 million) to the African nation to support their SME sector.

The MoU was signed in the presence of Sheikh Shakhboot bin Nahyan bin Mubarak Al Nahyan, Minister of State: Alia Abdulla Al Mazrouei, CEO of Khalifa Fund; and Stanley K. Kakubo, Minister of Foreign Affairs and International Cooperation for Zambia; to promote a culture of entrepreneurism, create new enterprises and jobs, and empower local youth and women for an economically robust Zambia.

The MoU will fund various sustainable projects and contribute to creating jobs for the youth and women in Zambia.

Al Mazrouei said, “This MoU signifies the exceptional ties between the UAE and Zambia through Khalifa Fund’s efforts in boosting a culture of entrepreneurism and is encouraging disruptive and innovative startups and SMEs to scale faster in Zambia. Through this, we aim to empower young people and women by providing the right opportunities and jobs, and overall making it easier for small and medium-sized enterprises to grow with the right capital investments.”

For his part, Kakubo expressed his gratitude for Khalifa Fund’s incredible support, which will enable the development and growth of the Zambian economy and society as a whole. He also highlighted the strong and friendly ties between the two countries.

‘’This support will enable us to recognise and offer the right support to mission-driven, innovative companies and offer support to more young people and women so they can come forward and play their role in transforming Zambia for the better,” he added.