ADNOC explores commercial-scale ammonia cracking plants with Germany-based thyssenkrupp to progress global clean-energy value chains

0
325
أبوظبي في 17 يناير / وام/ أعلنت ""أدنوك"، المزود الموثوق والمسؤول للطاقة منخفضة الانبعاثات اليوم عن توقيع مذكرة تفاهم مع شركة " تيسن كروب أودي"، التابعة لمجموعة "تيسن كروب" المتخصصة في الهندسة الكيماوية والتي يوجد مقرهافي ألمانيا، لاستكشاف فرص بناء شراكة طويلة الأجل تهدف لفتح أسواق جديدة للهيدروجين وتعزيز سلاسل القيمة العالمية للطاقة النظيفة. وتهدف الاتفاقية التي تم توقيعها خلال فعاليات أسبوع أبوظبي للاستدامة، إلى تطوير مشاريع  لتكسير الأمونيا على نطاق واسع لاستخدامها في استخلاص الهيدروجين من الأمونيا بعد نقلها.  وتعد الأمونيا وقودا ناقلا للهيدروجين وتتميز بسهولة ضغطها ونقلها. وعند شحنها تحتاج الأمونيا بعد وصولها إلى وجهتها، إلى تحليلها أو "تكسيرها" إلى هيدروجين قبل استخدامها في سلسلة القيمة لقطاع الطاقة. ووفقاً للاتفاقية، ستتعاون الشركتان لتطوير وحدات لتكسير الأمونيا على نطاق واسع باستخدام تقنية مجموعة "تيسن كروب". كما تمهد الاتفاقية الطريق لاستكشاف الفرص في مجال سلسلة القيمة للطاقة النظيفة لتوريد وشحن الأمونيا منخفضة الكربون أو الأمونيا الخضراء من دولة الإمارات لوحدات تكسير الأمونيا الكبيرة على مستوى العالم. وبهذه المناسبة، قال مصبح الكعبي، الرئيس التنفيذي لقطاع الحلول منخفضة الكربون والنمو الدولي في "أدنوك": "تُعداحتياطيات الطاقة الوفيرة والتنافسية في دولة الإمارات مُمكن رئيس لأعمال ’أدنوك‘ في مجال الهيدروجين والتي تشهد نمواًمتسارعاً. وتلتزم ’أدنوك‘ بمواصلة العمل على ترسيخ مكانتها كموردٍ موثوق للطاقة منخفضة الانبعاثات، وخلق مصادر إيرادات جديدة ودعم نمو السوق العالمي للهيدروجين. وفي سعيها لتحقيق ذلك، ستتعاون ’أدنوك‘ مع شركاء لديهم نفس الرؤى والأهداف مثل مجموعة ’تيسين كروب‘ لتوفير حلول فعالة وملموسة تسهم في خفض الانبعاثات في قطاع الطاقة". وتعتمد عملية تكسير الأمونيا على تقنية uhde® لإعادة التشكيل البخاري المثبتة عالمياً، والتي يتم استخدامها على نطاق واسع في أكثر من 130 مصنعاً للمواد الكيماوية في جميع أنحاء العالم. من جانبه، قال كورد لاندسمان، الرئيس التنفيذي لشركة "تيسن كروب اودي": "تتطلع الدول الأوربية، إلى جانب العديد من الدول الأخرى، للحصول على الهيدروجين النظيف لخفض انبعاثات الكربون من القطاع الصناعي والمجتمعات. وتعد الأمونيا النظيفة أفضل طريقة لنقل الهيدروجين بالسفن، ونحن نهدف للتعاون مع ’أدنوك‘ لإكمال آخر مرحلة في تجارة الهيدروجين النظيف العالمية على نطاق واسع". كما استثمرت "أدنوك" بالفعل في الأمونيا منخفضة الكربون، حيث يتم التقاط ثاني أكسيد الكربون المنبعث من العمليات الإنتاجية للشركة وتخزينه تحت الأرض. وفي مايو 2021، أعلنت الشركة عن تطوير مشروع عالمي جديد لإنتاج الأمونيا الزرقاء، في منطقة للكيماويات الصناعية ضمن منظومة "تعزيز" الصناعية المتكاملة، بطاقة إنتاجية تصل إلى مليون طن متري سنوياً. كما نجحت أدنوك" في توسعة شراكاتها الاستراتيجية بشكل كبير في مجال الطاقة على امتداد سلسلة القيمة لوقود الهيدروجين من خلال إرسال شحنات تجريبية من الأمونيا منخفضة الكربون إلى عملاء للشركة في ألمانيا وآسيا لاختباراستخدامها في عدة مجالات. كما تستثمر "أدنوك" في الهيدروجين الأخضر، والطاقة المتجددة، من خلال امتلاكها لحصة في شركة أبوظبي لطاقة المستقبل"مصدر"، أكبر شركات الطاقة النظيفة في العالم، والتي تهدف لوضع دولة الإمارات في ريادة جهود التحول في قطاع الطاقة. وتهدف "أدنوك" من خلال هذا الاستثمار إلى أن تصبح رائدة عالمياً في مجال الهيدروجين الأخضر.

ADNOC, a responsible provider of reliable, lower-carbon intensity energy, announced today that it has signed a memorandum of understanding (MoU) with thyssenkrupp Uhde, a Germany-based subsidiary of thyssenkrupp Group that specialises in chemical engineering, to explore a long-term partnership to create new markets for hydrogen and promote global clean energy value chains.

Signed at Abu Dhabi Sustainability Week (ADSW), the agreement will focus on the development of projects for large-scale ammonia cracking, which is used to extract hydrogen from ammonia after transportation. Ammonia is a carrier of hydrogen, and it is much easier to compress and transport. When shipped, after arriving at its destination, the ammonia needs to be decomposed, or “cracked,” into hydrogen, before use in the energy value chain.

Under the agreement, the companies will work together to develop large-scale ammonia cracking plants with thyssenkrupp technology. The agreement will also lead to the exploration of opportunities in the clean energy value chain for the supply and shipment of low-carbon or green ammonia from the UAE to large-scale ammonia cracking facilities globally.

Musabbeh Al Kaabi, Executive Director, Low Carbon Solutions and International Growth Directorate, said, “ADNOC’s fast-growing hydrogen business is enabled by the UAE’s abundant and competitive energy reserves. We are committed to strengthening our position as a reliable supplier of lower carbon-intensive energy, creating new revenue streams and growing the global market for hydrogen. In doing so, we will work with like-minded partners, such as thyssenkrupp to deliver tangible solutions that contribute to the decarbonisation of the energy sector.”

The ammonia cracking process is based on globally proven Uhde reformer technology, which is applied in over 130 large-scale chemical plants across the world.

Cord Landsmann, thyssenkrupp Uhde CEO, said, “Countries in Europe, along with many others, are looking to clean hydrogen imports to decarbonise industry and society. Clean ammonia is the best way to transport hydrogen by ship, and together with ADNOC, we will deliver the last piece of the puzzle for global clean hydrogen trade at large scale.”

ADNOC has already invested in low-carbon ammonia, where the carbon dioxide (CO2) emitted during production is captured and stored underground. In May 2021, the company announced a 1 million tonnes per year low-carbon ammonia production facility at the TA’ZIZ industrial ecosystem and chemicals hub. The company has significantly expanded its strategic energy partnerships across the hydrogen value chain and shipped demonstration cargoes of low-carbon ammonia to customers in Germany and Asia to test its application.

ADNOC is also investing in green hydrogen – and renewable energy – through Abu Dhabi Future Energy Company (Masdar), a clean-energy powerhouse that will place the UAE at the forefront of the energy transition. Through this investment, ADNOC aims to become a world leader in green hydrogen.